Webshop failliet, krijg ik mijn bestelde producten of geld terug?

In 2023 heeft de ene na de andere webwinkel en/of fysieke winkel faillissement aangevraagd. Het treft zowel de kleinere als de grote webwinkels, zoals de BCC, Scotch & Soda, VanMoof en Big Bazar. Maar wat als je nou net een product hebt besteld bij een failliete webwinkel? Krijg je dan je geld terug? Of wordt het product alsnog geleverd?

Uitspreken faillissement

Als de rechtbank het faillissement van een bedrijf uitspreekt, zal hij een curator en rechter-commissaris benoemen. De curator is de persoon die vanaf dat moment bepaalt wat er met en binnen het bedrijf gebeurt. Hij zal ook beslissen of klanten hun bestelde en betaalde producten nog zullen ontvangen.

De rechter-commissaris houdt toezicht op de werkzaamheden van de curator. De curator moet bijvoorbeeld toestemming vragen aan de rechter-commissaris voor het ontslaan van personeel of het opzeggen van een huurovereenkomst.

Levering

In het geval van een doorstart zal de curator afspraken maken met de nieuwe eigenaar. Er wordt dan afgesproken of de nieuwe eigenaar de bestelde en betaalde producten zal uitleveren. Het is dan ook raadzaam om in de gaten te houden of er een doorstart en/of overname zal plaatsvinden.

Over het algemeen zal een curator niet overgaan tot levering van de bestelde producten en dat kan verschillende redenen hebben. Zo zal de curator de belangen van crediteuren moeten beschermen. Er zal dan ook gekeken moeten worden of de levering van de bestelde producten in overeenstemming zijn met de belangen van de crediteuren. De crediteuren moeten voldoende voordeel halen uit het verder uitputten van de activa. Dat zijn alle bezittingen van een persoon of bedrijf. Verder kunnen er juridische beperkingen zijn waardoor levering van de bestelde producten niet mogelijk is. Zo kan de levering bijvoorbeeld in strijd zijn met de wet of kan er een conflict zijn over de eigendomsrechten. Daarnaast is het mogelijk dat er een gebrek aan financiële middelen is om de producten te leveren. Ook kan de curator ervoor kiezen de activa van het bedrijf als geheel te verkopen in plaats van individuele producten te leveren.

Geldvordering

In het geval de curator niet over zal gaan tot levering van de bestelde producten, is het wellicht mogelijk om je geld retour te ontvangen. Dit zal afhankelijk zijn van de hoeveelheid geld waarover de curator kan beschikken. Het kan zijn dat je de aankoopprijs geheel, gedeeltelijk of niet terugontvangt. Als consument moet je er rekening mee houden dat je je aankoopprijs niet terugontvangt. De reden hiervoor is dat de vordering die je hebt op het bedrijf, wordt aangemerkt als een concurrente vordering. Wat dat inhoudt wordt hieronder uitgelegd.

Schuldeisers

Je hebt twee soorten schuldeisers; preferente en concurrente schuldeisers. Onder de preferente schuldeisers vallen bijvoorbeeld het UWV, de Belastingdienst en werknemers met een loonvordering die vóór het uitspreken van het faillissement bestond. Preferente schuldeisers krijgen voorrang op de betaling van hun vordering. Concurrente schuldeisers krijgen maar slechts een klein gedeelte van de vordering uitbetaald. Zij worden uitbetaald uit het overgebleven vermogen van het bedrijf en krijgen in verhouding van hun vordering uitbetaald. Als consument zal je een concurrente schuldeiser zijn en om die reden hooguit een fractie van het aankoopbedrag terugkrijgen.

Heb jij een conflict, onenigheid of een andere juridische vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij denken graag met je mee.