Heb ik recht op een vergoeding als mijn vlucht is vertraagd?

Als je vlucht is vertraagd is heb je in de meeste gevallen recht op verzorging of zelfs een vergoeding. Dit hangt af van verschillende factoren. In dit artikel leggen wij je uit wanneer je recht hebt op een vergoeding en hoe je hierop kan beroepen.

Wanneer heb je recht op een vergoeding?

Als je met een vertraging van 3 uur of meer op je eindbestemming aankomt heb je in de meeste gevallen recht op een compensatie. De compensatieregeling heeft naast de 3 uur of meer vertraging een aantal vereiste:

  • Je vertrekt vanuit een EU-land, Ijsland, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk of Noorwegen

  • Je vliegt naar één van de bovenstaande landen met een luchtvaartmaatschappij die in een van die lidstaten is geregistreerd.

  • Er is geen sprake van overmacht waardoor de vlucht is vertraagd. Bijvoorbeeld door slecht weer of stakingen.

Als je een beroep doet op de compensatieregeling moet de luchtvaartmaatschappij je de vergoeding uitkeren. Dit betekent dat je een voucher of tegoedbon niet hoeft te accepteren.

Hoogte van de vergoeding

De hoogte van de vergoeding hangt af van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. De maximale vergoeding is €600,-.

  • Vluchten tot 1.500 kilometer: €250,-

  • Vluchten tussen de 1.500 kilometer en 3.500 kilometer: €400,-

  • Vluchten van meer dan 3.500 kilometer en een vertraging van tussen de 3 en 4 uur bij aankomst: €300,-

  • Vluchten van meer dan 3.500 kilometer en een vertraging van meer dan 4 uur bij aankomst: €600,-

Als je een vertraging hebt van 5 uur of meer kan je ervoor kiezen om van de vlucht af te zien. Dan heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. De luchtvaartmaatschappij moet dit binnen 7 dagen hebben terug betaald.

Verzorging

Bij een vertraging van 2 uur vanaf de vertrektijd heb je niet direct recht op een vergoeding, maar wel op een verzorging van de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij moet jou dan voorzien van eten en drinken, een hotel indien de vlucht een andere dag gaat, vervoer tussen de luchthaven en het hotel en vergoeding voor twee telefoongesprekken of e-mails. Als je deze kosten zelf al heb gemaakt kan je deze terugvorderen aan de hand van de bonnen.

Krijg je niet de juiste vergoeding of heb je een andere vraag? Neem vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee!